Rome weekend

*Postaus sisältää kaupallisen linkin Wowanders -sovelluksesta

Vietin viime viikonlopun Roomassa ystävieni kanssa, joista toinen asuu Maltalla ja toinen Berliinissä. Oli siis korkea aika nähdä yhdessä pitkästä aikaa jossain muualla kuin jonkun meidän kotikaupungeissa. Varasimme matkan täysin hetken mielijohteesta varmaan viiden minuutin sisällä idean syntymisestä – joskus tämä on paras tapa, koska aina löytyy niitä realiteetteja miksi juuri silloin tai tällöin ei sovikaan lähteä lomamatkalle.Varasimme myös edullisen Airbnb-majoituksen, josta jokainen maksoi 20 euroa yöltä. Majoitus ei ollut erityisen hääppöinen, mutta juuri sopiva meille kolmelle. Tästä inspiroituneena varasin myös muutamna viikon päähän New Yorkiin Airbnb-majoituksen Montin alueella. Alue oli ihan sopiva paikka majoittua Roomassa, mutta seuraavaksi majoittuisin ehdottomasti Trasteveren alueella, jossa vietimme melkein jokaisen illan matkallamme.P8300001.jpgP8300005.jpgMulla ei ole itseasiassa blogiin luvassa mitään sen kummempia vinkkejä Roomaan, koska otin matkan ihan rehellisesti loman kannalta kun nykyään lähes 100% tekemistäni matkoista liittyy erilaisiin blogin kautta tuleviin projekteihin, joissa on usein myös tiukka aikataulu jotta ehtii kokea mahdollisimman paljon kohteesta lyhyessä ajassa. Roomassa otin rennosti.Roomassa on turisteja vähän turhan paljon omaan makuuni näin elokuisena viikonloppuna, mutta onneksi taktiikkani on pettämätön – halutessani nähdä esimerkiksi suositun Fontana Di Trevin, saavuin paikalle 6 aamulla jolloin sain koko suihkulähteen lähinnä itselleni.P8300022.jpgP8300024.jpg

Rooman pakolliset nähtävyydet

Jotta viikonlopun pääfokus pysyisi hyvässä viinissä ja ruoassa, mietin mitkä olisi ne muutamat tärkeimmät nähtävyydet jotka kuitenkin haluaisin nähdä.Majoituksemme oli lyhyen kävelymatkan päässä Colosseumilta, jonne kävelimme muistaakseni jo ensimmäisenä iltana. Auringonlaskun aikaan Colosseumilla oli suhteellisen rauhallista ja valo kauneimmillaan. Emme menneet muurin sisäpuolille, vaan katselimme Colosseumia mielummin hieman kauempaa.Toinen ehdoton nähtävyys oli juurikin tuo ylempänä mainittu Fontana Di Trevi, joka on niin täynnä turisteja keskipäivällä että siitä on todennäköisesti nautinto kaukana. Itse haluan saada valokuvata ja lisäksi nauttia ympäristöstäni kaikessa rauhassa. Aamulla kuudelta Fontana Di Trevillä oli vain minä ja kaksi valokuvaajaa. Seitsemältä ihmisiä oli jo 10-20 ja ennen kahdeksaa suihkulähteen ympärille alettiin avaamaan myyntikojuja ja minä poistuin paikalta.Kolmanneksi 'pakolliseksi' kohteeksi valikoitui Vatikaani, jossa kävimme lopulta pyörähtämässä melko nopeasti. Vatikaanin ympärillä on sellaista turistihuijausta, että siellä kannattaa kävellä kädet korvilla suoraan omaan määränpäähän. Sisälle pääsee kahdesta portista, josta toisesta voi kävellä ilmaiseksi tuosta vain ja toisesta on ilmeisesti mentävä maksetun oppaan seurassa. Kävellessäsi kohti Vatikaania, yrittää joka kadun kulmassa joku ohjata sinua tuon toisen portin suuntaan jossa joudut maksamaan matkaoppaasta. Jos haluaa mennä sisälle museoon, kannattaa ostaa etukäteen lippu joka oikeuttaa jonon ohitukseen. Itse pyörimme hetken muurin sisäpuolella kunnes kyllästyimme kaikenmaailman kaupustelijoihin ja lähdimme pizzalle, haha.P8300040.jpgP8300094.jpgP8310130.jpgP8310127.jpgP8310136.jpgP8310155.jpgP8310167.jpg

Ensifiilikset Roomasta

Tykästyin Roomaan. Kaupunki oli itseasiassa positiivinen yllätys. Kuvittelin Rooman olevan jotenkin paljon suurempi, mutta moni paikka olikin lopulta kävelymatkan päässä. En yhtään ihmettele että matkablogikollegani Heli, Näkymiä vihreältä kukkulalta -blogista, on jäänyt kaupunkiin asumaan – ja suuri kiitos vielä Helille, joka antoi meille valtavasti vinkkejä kaupunkiin ja liittyi matkan aikana myös seuraamme näyttämään paikkoja.Roomalaisissa erityisesti kiinnitin huomiota siihen, että metroissa harvempi istui naama kiinni puhelimessa aamuruuhkassa vaan itseasiassa useammalla oli ihan fyysinen kirja kädessään. Toisena asiana kiinnitin erityisesti huomiota siihen että joka kadun kulmasta löytyy vesilähde, josta voi kätevästi täyttää oman juomapullon. Roomassa ei ole siis mitään tekosyytä ostella turhia muovisia vesipulloja!Roomalaiset olivat myös odotetumpia ystävällisempiä ja suurimmassa osassa ravintoloissa joissa kävimme oli erinomainen asiakaspalvelu.P9010241.jpgP9010212.jpgP9010288.jpgP9010296.jpgP9010307.jpgP9010384.jpgP9010389.jpg

Anthony Bourdainin suosikkiravintola ja muita ravintolavinkkejä

Kyselin monilta vinkkejä Rooman ravintolamaailmaan ja yllättävän moni kertoi syöneensä Roomassa lähinnä pahaa ruokaa. Monet Italian suuret kaupungit vaativat ravintoloidensa puolesta hieman pohjatyötä. Olen itsekin syönyt mm. Milanossa elämäni pahimman pastan, vaikka kaupungista löytyy valtava määrä erinomaisia ravintoloita.Roomassa syö pahaa ruokaa jos kävelee nähtävyyksien lähellä oleviin ravintoloihin sen enempää selvittämättä.Me päätimme viikonlopun aikana keskittyä hyvään ruokaan ja siksi kyselinkin Instagram-seuraajiltani ja paikallisilta parhaita ravintolavinkkejä, joihin päätin luottaa sokeasti ja jotka kaikki osoittautuivat erinomaisiksi. Löysimme tiemme myös Anthony Bourdainin suosikkiravintolaan, jonka nimeä hän ei halunnut paljastaa tv-sarjassa jotta amerikkalaiset turistit eivät pilaisi mestan fiilistä.Löydät kaikki suosittelemani ravintolat Roomaan, mukaan lukien tuon Anthony Bourdainin suosikkiravintolan täältä.P9010403.jpgP9010407.jpgP9010417.jpgEnemmän konkreettisia vinkkejä kaupunkiin kannattaa käydä lukemassa muualta, haha. Helin blogin lisäksi tutustu ainakin tähän: Opas RoomaanKaikki omat vinkkini löydät taas Wowanders-sovelluksesta, jota olen alkanut käyttämään kaikilla matkoilla jotta muistan myöhemminkin ne pienet kuppilat missä on tullut istuttua ja mitä haluan suositella teille. Sovellus on ilmaiseksi ladattavissa App Storesta ja Google Playstä.