Menu
Matkailijan elämää & vinkkejä

Matkamuistoja: 5 unohtumatonta hetkeä maailmalla

Vietän lauantai-aamua sohvalla juoden jo neljättä kupillista vihreää teetä. Rauhallinen aamu sai mielen matkustamaan kaukomaille ja aloinkin muistelemaan kaikkia niitä viimeisen muutaman vuoden uskomattomia suuria seikkailuja ympäri maailmaa. Sain itseasiassa tällä viikolla pitkästä aikaa kutsun työmatkalle ihan lentokoneen siivin toiselle mantereelle, mutta toistaiseksi pysyn kuitenkin vielä lähialueilla ja maailma saa odottaa.

Jotenkin tuntuu kaukaiselta viimeiset kaukomatkailun täyteiset vuodet ja mielen valtaa kiitollisuus kaikesta mitä olen saanut nähdä ja kokea tämän työni puolesta. So let’s take a little walk down the memory lane näillä muutamalla unohtumattomalla hetkellä ympäri maailmaa.

1. Pyhiinvaellus Japanissa

Kumano Kodo on Japanissa sijaitseva pyhiinvaellusreitti tunnin junamatkan päässä Osakasta. Meidän pyhiinvalleus oli 7 kilometriä metsissä ja vuoristossa ja sen kesto oli hieman yli kolme tuntia. Kumano Kodo tarjoaa pyhiinvaellusreittejä myös useammiksi päiviksi. Meidän määränpäänämme oli Kumano Hongu Taishan pyhättö. Pyhiinvaelluksen on tarkoitus tuoda henkistä tasapainoa ja mielenrauhaa, joka itselläni oli kesällä 2017 kateissa. Sydämeni oli jokseenkin murtunut ja hieman sekaisin ja adoptoimani koira oli vasta jouduttu lopettamaan sen käytyä arvaamatta ihmisen kimppuun – olin vähintäänkin hieman sekaisin kaikesta. En myöskään tässä vaiheessa tiennyt, että olin ehtinyt napata itselleni dengue-kuumeen edellisellä viikolla Vietnamissa ja jatkoin täältä matkaani vielä Islantiin ihmetellen miten vointini olikin niin heikko.

Tässä elämäntilanteessa vaellus japanilaisessa metsässä buddha-jumalpatsaiden ympäröimänä temppelistä toiseen kuitenkin toi juuri sitä jotain mielenrauhaa mitä kaipasinkin.

Lue lisää Kumano Kodon pyhiinvaelluksesta täältä.

2. Jokiristeily puuveneessä Mekong-joella Vietnamissa

Saatoin napata tuliaiseksi sen yllämainitun denguekuumeen juuuri tästä kokemuksesta, mutta on se silti jäänyt mieleen positiivisena muistona. Saan vuosittain kutsun matkamessuille Vietnamiin, jossa en ole kuitenkaan päässyt käymään nyt kahteen vuoteen ja tänä vuonna nämä matkamessut onkin koronan vuoksi taas peruutettu. Kahdelta Vietnamin matkalta parhaiten on jäänyt kuitenkin mieleen Mekong-joki.

Jos ollaan ihan rehellisiä, en enää edes muista mistä päin jokea hyppäsimme kyytiin ja missä kaikkialla pysähdyimme matkan varrella. Matka taittui kuitenkin suurimmaksi osakseen vähän isommalla puuveneellä, mutta välillä pääsimme myös pienien kanoottien kyytiin. Olin matkalla muutaman kansainvälisen matkabloggaajan kanssa ja saimme ihmetellä paikallista elämää joen varrella. Joki oli monessa paikassa elämän keskiössä, sen varrelle rakennettiin taloja ja siellä kylvettiin aamulla ja kalastettiin illalla.

Putosimmehan ystäväni Glo:n kanssa vielä kanootista isompaan veneeseen kiivetessä pienelle pulahdukselle Mekong-jokeen – ja tämähän oli se reissu mistä olen aiemmin kertonutkin Jetlagissa podcastissa miten olin unohtanut pakata housut mukaan matkalle...

Lue lisää kokemuksistani Vietnamissa täältä.

3. Päivävaellus Hongkongin Lamman saarella taifuunissa

Hongkongiin palaaminen työmatkalla tuntuu aina jotenkin nostalgiselle, opiskelinhan siellä matkailualaa puolisen vuotta ja silloin en olisi osannut edes haaveilla tällaisista mahdollisuuksista uralleni. Voit lukea lisää opiskeluistani Hongkongissa täältä.

Olin pari vuotta sitten Finnairin työmatkalla Hongkongissa ja matkan ideana oli tutustua Hongkongin kaupungin ulkopuolelle upeisiin vaellusmahdollisuuksiin ja luontokohteisiin. Aina ei sää ole kuitenkaan puolella ja tällä kertaa vuoden ensimmäinen taifuuni otti kaupungin haltuun vähän tavallista aikaisemmin.

Pääsin lähtemään kuitenkin yhdelle pienelle vaellukselle suosikkipaikkaani Lamman saarelle, joka sijaitsee puolen tunnin lauttamatkan päässä Hongkongin keskustasta. Opiskeluaikoina kävin saarella lähes joka viikonloppu nauttimassa päivästä rannalla ja suosikki vegaaniravintolani Bookwormin herkuista. Olin tähän aikaan elämästäni myös todella huonossa kunnossa ja muistan miten väkisin raahasin itseäni ylös vuoristoisia mäkiä ja jollain kierolla tavalla nautin jokaisesta hetkestä.

Lue lisää Hongkongin matkakokemuksistani täältä.

4. Auringonlasku geneveläisellä viinitilalla

Oi, Geneve – kuinka ristiriitaisesti sinuun suhtaudunkaan. Geneve on upea kaupunki, mutta se tuo samalla pintaan muistot pahimmista sydänsuruistani viimeisen kahden vuoden takaa. Sanottakoon, että Geneveen liittyy suuria tunteita ja ehkä juuri se tekee siitä lopulta erityisen.

Järjestimme viime vuoden syksyllä bloggaajille workshopin ja pressimatkan Genevessä, jossa minä ja Sara toimimme housteina. Voit lukea workshopista lisää täältä.

Pyrimme järjestämään koulutuspäivien päälle mahdollisimman ikimuistoista ohjelmaa ja sanoisin, että onnistuimme siinä varsin hyvin. Yhtenä iltana ajoimme kauemmas kaupungista tälle viinitilalle nauttimaan upeasta auringonlaskusta ja illallisesta. Vaikka jouduin illan aikana välillä poiketa viiniköynnösten sekaan pyyhkimään särkyneen sydämeni kyyneleitä, on tästäkin illasta hyvässä seurassa jäänyt upea muisto. Voit lukea lisää illasta täältä.

Nappaa vinkkini Geneveen täältä.

5. Hevostallivierailu Islannissa

Yksi suuria haaveitani on lähteä ratsastusvaellukselle Islantiin, mutta siihen on vielä vähän matkaa. Muistan kuitenkin ensimmäisen vierailuni työmatkalla Islanninhevostallilla ja molemmilla kerroilla tunsin kuin olisin saapunut kotiin – vuorten keskelle villiin luontoon hevosten kanssa. Ensimmäisellä kerralla ajatus ratsastuksesta tuntui kuitenkin vielä todella kaukaiselta, olisin aivan liian huonokuntoinen mahdollisesti aina. Päädyin samalle tallille vierailulle toisellakin työmatkalla Islannissa ja silloin päätin, että vielä jonain päivänä nousen takaisin satulaan.

Islanninhevosvaellus tuntuu joka päivä realistisemmalta unelmalta, joten katsotaan jospa se kolmannella kerralla kävisi toteen.

Lue kaikki matkavinkkini Islantiin täältä.

Vaikka suurempi osa meistä keskittyy edelleen pelkkään matkamuisteluun, olisi hauska kuulla onko teillä jo matkasuunnitelmia kaukomaille tälle tulevalle syksylle/talvelle?

About Author

Veera Bianca is a passionate storyteller and hospitality expert with an urge to roam the globe. She spends her time on the road searching for meaningful experiences, reviewing accommodation and airlines – trying to inspire you to leave your comfort zone and getting to know new cultures.

2 Comments

• Marika /Matkalla Missä Milloinkin
    heinäkuu 28, 2020 at 5:17 pm

Vuoden verran meillä on ollut suunnitelmissa lähteä tämän vuoden loppupuolella Kiinaan. Kokonaan emme ole matkahaavetta haudanneet, pitää seurata epidemiatilannetta. Muut kaukomatkat meiltä ovat jo tältä vuodelta peruuntuneet (Intia, Yhdysvallat ja Kanada).

Issikkavaellus on myös minun haaveeni, ollut nuoruusvuosista lähtien. Itse osaan ratsastaa vain auttavasti, mutta jonain päivänä tämä unelma toteutuu.

• Elisa
    elokuu 2, 2020 at 3:31 pm

Wau! Minun oli suunnitelmissa muuttaa vietnamiin pariksi kuukaudeksi parhaan ystäväni luokse Saigoniin mutta suunnitelmat menivät nyt uusiksi 🙁