Menu
Matkailijan elämää & vinkkejä

10 x erikoisimmat matkamuistot vuodelta 2019

Tämä vuosi on ollut monella tapaa erikoinen, eipä sitä oikeastaan voi oikein muulla termillä edes kuvata. Vuoteen 2019 on mahtunut suuria seikkailuja, kuoleman pelkoa ja upeita ihmisiä. Kovaa työn tekoa, mutta samalla rauhoittumista niiden asioiden äärelle joista todella nautin. Vuosi 2019 on avannut silmiä. Se on hämmentänyt. Vuosi 2019 on ennenkaikkea vuosi jolloin laitoin oman hyvinvointini kaiken muun edelle.

Vaikka kesällä matkustin tavallista vähemmän, on tähänkin vuoteen mahtunut jos minkälaisia seikkailuja, joten tässäpä on listattuna erikoisimmat hetket kuluneelta vuodelta.

1. Pienessä hiprakassa Islannin presidentin olohuoneessa

Maaliskuun alun Islannin matka oli vähintäänkin tapahtumarikas kuten meidän Jetlagissa podcastia ahkerasti kuunnelleet ainakin tietävät. Maaliskuun reissullamme päädyimme pienen veneretken päätteeksi Islannin presidentin kotiin nauttimaan viiniä ja porkkanoita laavasuolalla – just another day.

Loppuilta vasta hämmentäväksi muuttuikin, mutta se tarina ei sovi tänne blogiin… Kerrotakoon kuitenkin, että tämä matka olisi saattanut päättyä Sri Lankaan muuttoon.

Nappaa täältä vinkit Kultaiselle kierrokselle Islannissa.

Lue kaikki Islanti -vinkkini ja Icelandair -arvostelu täältä.

WhatsApp Image 2019-12-06 at 13.32.53.jpg

2. Loma keskellä Pariisin mellakoita

Kävimme alkuvuodesta siskopuoleni kanssa Pariisissa pienellä minilomalla, koska emme olleet ennen matkustaneet yhdessä ja mikä parempi tapa tutustua toiseen kuin yhteinen matka. Olin unohtanut vuosien aikana miten palavasti rakastankaan Pariisia.

Reissumme Pariisiin tuntui rentouttavalta lomalta, mutta olimme kaupungissa myös mielenosoittajien mellakoinnin aikaan. Keltaliivit olivat hajoitelleet Champs-Elyséellä ravintoloiden ikkunoita ja poliisipartiot tarkastivat laukkuja eri kadunkulmissa.

Lue matkavinkkini Pariisiin täältä.

3. Yksin teho-osastolla balilaisessa sairaalassa

Maaliskuun Balin matka kaikkine upeine kokemuksineen päättyi kuitenkin teho-osastolle, jossa sain viikon ajan pelätä henkeni edestä mystisen sydän- ja keuhkotulehduksen kourissa. Teho-osastolla elämää pohtiessa en kadehtinut ketään yhtä paljoa kuin ihmisiä kotona juomassa kahvia, ajattelin kyynel silmässä että saisinpa minäkin joskus vielä juoda kahvia kotona. Viikkoa myöhemmin pääsin sairaslennolla kotiin ja itkeskelin kalliolaisen yksiöni ikkunasta kevätaurinkoa.

Balin jälkeen kaipasin aikaa kotona rakkaiden ihmisten lähellä terveyteeni keskittyen. Kävin jopa pari kertaa terapiassa keskustelemassa kokemusta seuranneesta pelosta ja ahdistuksesta.

4. Balilaisen shamaanin viisaat sanat

Bali on varmasti yksi maailman spirituaalisimpia matkakohteita ja Eat Pray Loven tapaan pitihän minunkin päästä reissun aikana shamaanin juttusille. Varasin Airbnb Experiencen kautta päivän paikallisen joogaopettajan kanssa, johon kuului aikaisin aamusta kylpeminen ja puhdistautuminen pyhällä temppelillä, josta matkamme jatkui paikallisen shamaaninaisen luokse. Tämä shamaani ei normaalisti tee luenteja ulkomaalaisille, sillä hän ei myöskään puhunut englantia.

Suhtauduin shamaanin hieman epäluuloisena, kunnes hänen sanat ikäänkuin veisti läpi sydämen ja sai minut purskahtamaan kyyneliin. Shamaanin sanat pysäyttivät niin, että tatuoin osan niistä vasempaan jalkaani.

Mitä shamaani sitten minulle kertoi? Lue täältä:

Matkapäiväkirja: elämänohjeita balilaiselta shamaanilta

Lue kaikki Bali -postaukseni täältä.

5. Instagram -seuraajan kanssa valokuvaamassa Maltalla

Kävin alkukesästä työmatkalla Maltalla, mutta välillä yksin matkustaessa sitä kaipaa hieman apua omien Instagram-kuvien ottamisessa vaikka muutoin mieluiten itse omat reissukuvat nappaankin. Päivää ennen kotiinlähtöä iski stressi kun selailin valokuvia kamerasta enkä löytänyt mitään Instagramiin sopivaa.

Epätoivoisena selasin Airbnb experiences -palvelusta valokuvaajia seuraavalle aamulle, mutta olin jo epätoivoisen myöhässä. Laitoin muutamalle kuvaajalle yksityisviestiä siltä varalta että heillä olisikin hetki aikaa seuraavana aamuna. Yksi kuvaajista sattui olemaan saksalainen Maltalla asuva Instagram-seuraajani ja hän oli seurannut minua jo vuosia ja suostui siksi tekemään poikkeuksen ja lähteä kanssani aamusta kuvailemaan kaupungin kaduille!

6. Ilta jona luulimme taksikuskin kaapanneen meidät ajaessa keskellä yötä Sveitsistä Ranskaan

Pidimme Saran kanssa syksyllä bloggaajille suunnatun koulutusmatkan Sveitsin Genevessä, joka oli kohteena jo muutenkin itselleni henkilökohtaisista syistä hieman ‘haastava’. Reissu oli toinen kertani Genevessä ja kaupunki itsessään ihastuttaa joka kerta.

Nautimme illallista romanttisella viinitilalla auringon laskiessa kauempana Geneven keskustasta. Taksi haki meidät illalla ja kääntyi yhtäkkiä keskellä motaria u-käännöksen ja lähti kaahaamaan kohti Ranskaa vaikka kuinka huusimme hänelle ja pyysimme kääntymään takaisin määränpään suuntaan. Pian huomasin Google Mapsista meidän olevan jo Ranskassa ja lopulta kuski suostui useamman naisen painostuksesta kääntämään suunnan takaisin Geneveen ja seuramaan minun Google Maps -opastusta orjallisesti perille saakka.

Nappaa täältä kaikki matkavinkkini Geneveen.

Voit myös lukea täältä muut matkavinkkini Sveitsiin.

7. Eksyneenä Sveitsin sumuisilla vuorilla sadan vuohen piirittämänä

Lähdimme Saran kanssa kahdestaan vaellukselle vuorille vaikka sää ei sinä päivänä hyvältä näyttänytkään. Onneksi olin viettänyt kesän treenatessa loukkaantunutta jalkaani, koska muuten saattaisin edelleen istuskella jossakin tuolla kaukana vuorilla haha.

Vaelluksen ei pitänyt olla haastava, mutta me taisimme eksyä hieman reitiltä koska näkyvyys ei ollut juuri kahta metriä eteenpäin pahimmilla hetkillä. Kiipeilimme pitkin vuoren rinteitä pitäen köysistä kiinni ja matkalla vastaan tuli ainoastaan vuohia ja kaksi vahtikoiraa.

Vaikka meinasimme myöhästyä paluulennolta ja kun saavuimme perille 15 kilometrin vaeltamisen jälkeen kuin uitetut koirat, haluan lähteä tuonne jo uudelleen…

Lue koko tarina vaelluksesta täältä.

8. Kyseenalaisia elämänohjeita ja riisiviinaa macaolaiselta ravintolanomistajalta

Olimme muutama viikko sitten pressimatkalla Macaossa ja yhtenä iltana päädyimme mitä erikoisempaan ravintolaan – tai no, ei ravintola ehkä itsessään ollut niin erikoinen, mutta sen omistaja kyllä. Lähdimme viettämään rempseää iltaa kaupungin laitamille pieneen muovituoliraflaan kadun varrella ja pian ravintolan omistaja Mr. Wong päätti liittyä seuraan viskishottiensa kanssa – Mr. Wong vetäisi melko ison lasillisen (tai no, useamman) viskiä kuin se olisi ollut huikka vettä.

Wong lauloi meille muutaman serenaadin ja sitten alkoi paasaamaan elämänohjeita kiinaksi. Tässä niistä yksi: “To your good health drink until dawn. Drinking brings luck and if you get drunk, it brings you fortune.”

Lue matkaoppaani Macaoon täältä.

9. Kyynelakaasua ja mielenosoituksia Hongkongissa

Jatkoin Macaosta matkaa vielä Hongkongiin muutamaksi päiväksi. Hongkong on kärsinyt rajuista mielenosoituksista viimeisen puolen ajan ja ne kärjistyivätkin vielä väkivaltaisemmiksi samalla viikolla kun itse olin kaupungissa. Kirjoitinkin aiempaan blogipostaukseen ajatuksiani Hongkongin tilanteesta ja omasta kokemuksesta kaupungissa.

Osittain elämä jatkui normaalisti, mutta ilmassa oli ajoittain mm. kyynelkaasua, joka tuntui kurkussa asti seuraavana yönä hotellihuoneessa…

10. Kameliraviharjoituksissa Qatarissa

Viimeisimmältä reissulta tulin takaisin alkuviikosta ja se oli jo kolmas kertani Qatarissa. Tällä reissulla pääsimme Anna-Katrin kanssa seikkailemaan myös Dohaa kauemmas pohjoiseen.

Päätimme poiketa myös hieman reitiltä Al Shahaniyan kamelikaupunkiin, jossa taisimme olla myös ainoat naiset ja saimme paikallisilta beduiineilta hämmentyneitä katseita kun napsimme kuvia kameleista seepra- ja leopardimekoissamme.

Lue matkapäiväkirjani Qatarista täältä.

Nappaa myös Stopover -vinkit Dohaan täältä.

Mites teidän 2019? Olisi hauska kuulla teidän outoja matkamuistoja!

About Author

Veera Bianca is a passionate storyteller and hospitality expert with an urge to roam the globe. She spends her time on the road searching for meaningful experiences, reviewing accommodation and airlines – trying to inspire you to leave your comfort zone and getting to know new cultures.

14 Comments

• Susanna
    joulukuu 6, 2019 at 7:25 pm

Onneksi selvisit siitä sairaudesta, mutta selvisikö syy mistä se tuli? minulle tuli myös kerran aika paha keuhkotauti Italiassa, luultavasti tarttui jostain ja myös koleasta säästä. Reissuilla ei ole aina niin kivaa toisinaan. No minulle tänä vuonna muutama outo matkamuisto: olin hostellissa Saksassa ja lähdössä pois (etsin reittivaihtoehtoja jne.) kunnes pöytään pöllähti suomalainen selittämään. Hän sitten kertoili kaikkia juttuja että hänen hostellihuoneessa oli alaston mies ja että hän oli ollut niissä samoissa hotelleissa joissa olin just käynyt, se oli hauska sattuma. Ruotsin junassa minulle alkoi puhumaan mies joka oli valmentanut suomalaisia huippujalkapalloilijoita ja hän oli käynyt ennen paljon Suomessakin. Kaikkein oudoin tapaus oli kortin kopiointi Saksassa, se tehtiin jollain laitteella koska korttini oli koko ajan tallessa

joulukuu 22, 2019 at 10:36 am

Ei selvinnyt koskaan tarkemmin mistä sairaus tuli, todennäköisesti jostain vedestä, ilmastoinnin bakteereista tai muualta! Reissuilla ei todellakaan ole aina kivaa ja sairastamiset yksin maailmalla on kyllä joskus tosi hurjia.

Maailmalla myös tapaa välillä mitä oudompia tyyppejä, hahah! Hauskoja sattumuksia!

Ihania reissuja sulle Susanna ensi vuoteen taas! 🙂

• Kohteena maailma / Rami
    joulukuu 8, 2019 at 12:24 pm

Olipas mukavaa luettavaa, vaikka osa aiheista ei kovin mukavia ollutkaan. Kamelikisat tai vaikka harjoitukset olisi kova juttu nähdä livenä, Balilainen sairaala ei. Itsellä näihin tapahtumiin nähden lienee ollut poikkeuksellisen tasapainoinen reissuvuosi 😀

joulukuu 22, 2019 at 10:38 am

Joo kyllä suosittelen kamelikisoja ennen kuin balilaista sairaalareissua, vaikka siellä ihan hyvät tarjoilut kyllä olikin! 😀 Ja hei tämä mun 2019 oli mullekin yllättävän tasapainoinen reissuvuosi haha! 😉

• Sini matkakuumeessa
    joulukuu 8, 2019 at 8:14 pm

Indonesian Bajawa -kylässä Floresin saarilla pankkiautomaatti imaisi korttini ja jäi piipittämään. Näytöllä oli teksti “transaction is being processed ” . Automaatilla oli lopulta minä ja joukko paikallisia, joista kaikki vuorotellen painoivat cancel -nappia ja ihmeteltiin, miks se mun kortti ei tule ulos. Se oli aika erikoista.

Toisena tulee mieleen, kun samalla saarella Maumeren pikkukaupungissa minä ja tyttäreni oltiin nähtävyys paikallisille. Siitä kirjoitinkin postuksen “Maumere -apinoina sirkuksessa”. 🙂

joulukuu 22, 2019 at 10:39 am

Jaiks, mua aina pelottaa että koskahan mulle käy noin kun välillä vähän puolivahingossa huomaan olevani maailmalla esim vain yhdellä kortilla yksin! 😀

Melkoinen reissu teillä ollut! 😀

• Tiina Johanna / Kookospalmun alla
    joulukuu 8, 2019 at 8:58 pm

Monenmoista on vuotesi pitänyt sisällään, niin hyvässä kuin ei niin hyvässäkin. Mielenkiintoisia ihmiskohtaamisia ja jännittäviäkin tilanteita. 🙂 Kyllä matkailu osaa yllättää ja olla ihanaa, jopa siinä huonommassakin hetkessä. Kaikki kokemukset avartavat tavallaan kuitenkin. On myös ihana seurailla sitä toisenlaista matkaasi oman hyvinvoinnin kehittämisen parissa, se on selvästi voimaannuttanut sua ja vaikka välillä olisi rankkaa, niin suurimmaksi osaksi varmasti parempi. Ainakin näin ulkopuolisen silmin (joka myös painon kanssa aina edestakaisin kamppaillut) olet selvästi löytänyt siihen sen punaisen langan, tai jotakin muuta vastaavaa viisasta. Heh. 🙂 Uusia kommelluksia ja kokemuksia odotellen!

joulukuu 22, 2019 at 10:40 am

Kiitos Tiina! Kommelluksia ja kokemuksia voisi hyvin olla tämän blogin nimi oman nimen sijaan, haha! Ollut melkoinen seikkailujen vuosi taas kerran, niin hyvässä kuin huonommassakin kuten sanoit! Hyvinvointiprojekti on kuitenkin ollut matkoista se kaikista tärkein ja merkittävin! 🙂

• Pirkko / Meriharakka
    joulukuu 12, 2019 at 4:37 pm

Näitä levottomia maailmankolkkia tuntuu tänä vuonna riittäneen niin Euroopassa kuin muuallakin. Juuri yksi tuttavani kommentoi Etelä-Amerikan tilanteesta, ei ole ihan kivaa kun Chilessä päätyy keskelle kyynelkaasua ja Boliviassa on ulkonaliikkumiskielto. Toivotaan siis rauhallisempaa vuotta 2020 jos mahdollista.
    Me taidamme olla sen verran suunnitelmallisia, että kovin yllättävää ei maailmallakaan tule vastaan. Tosin iltanuotiolla Norsunluurannikolla meidät saavuttanut tieto siitä, että matkamme ei evätyn viisumin takia jatkukaan Gaboniin oli kyllä aika iso juttu, sillä hetkellä. No päädyttiin sitten Kameruniin Gabonin sijaan. Turkmenistanista voisi lyhyesti todeta, että oikeastaan koko maa oli yhtä yllätystä, Darvazan kaasukraatteri ehkä pisteenä i:n päällä. Meteoran luostarit olivat myös hätkähdyttäviä, kaikki se kiipeäminen – ja niiden köysiviritysten ihmettely, joilla munkit ennen kuin portaita rakennettiin nousivat pystysuoraan nouseville kallioille. Mercedez-Benz -museo Saksassa sai autoista vähemmänkin kiinnostuneen innostumaan, oli se niin upeasti toteutettu. Tässähän näitä, siis odotukset ylittäviä kohteita enemmän kuin sattumuksia tms.

joulukuu 22, 2019 at 10:44 am

No jep, enpä edes huomannut vierailleeni kahdessa ennen kuin aloin tätä postausta kirjoittelemaan! Eihän nämä kumpikaan yllätyksiä toki olleet, mutta totesin että matkaa ei tarvinnut kummassakaan tapauksessa kuitenkaan perua! 🙂

Huh melkoinen seikkailu on teillä ollut takana! 😀 Sitä ei aina tiedä mihin ryhtyy kun matkalle lähtee! 😀

• Paula - Viinilaakson viemää
    joulukuu 14, 2019 at 6:05 pm

Olipas siinä tapahtumia kerrakseen. Onneksi toivuit sairaudesta. On varmasti rankkaa olla yksin jossakin kaukana perheestä, ja miettiä, että paranenko. Ja valitettavasti voin luvata, että mitä enemmän ikää tulee lisää, niin enemmän alkaa olemaan varuillaan tällaisten asioiden kanssa. Toivottavasti pian osaat jo muistella sitäkin tapahtumaa osana elämän seikkailuja vaikkei se positiivinen olekaan. Kaikenlaista sitä matkoilla voi sattuakin, kuten tuo taksikuski. Se jostain syystä sai minut nauramaan kun kuvittelin teidät sinne autoon.

joulukuu 22, 2019 at 10:46 am

Haha, jep! 😀 Matkoilla tosiaan sattuu ja tapahtuu, edelleen tuntuu Balin kokemus pienenä kipuna rintakehässä muistuttamassa kokemuksesta, mutta elämä jatkuu – kohti uusia sattumuksia! 😀 Ja toi taksimatka oli kyllä todella erikoinen, enemmän se nauratti kuin pelotti kun pieni pappa yritti vaihtaa suuntaa ja useampi nainen takapenkiltä alkoi huutelemaan! 😀

• Periaatteen Nainen
    joulukuu 14, 2019 at 10:19 pm

Hienoa, että olet voinut purkaa rankkaa Balin sairastelukokemusta ammattilaisten kanssa – kokemus olisi raju muutenkin, saati sitten jos kyseessä olisi sooloreissu.

Olikohan Maltalla auttanut kuvaaja Ines? 🙂 Vähän veikkailisin – hän on vanha työkaverini.

joulukuu 22, 2019 at 10:47 am

Balin kokemus jätti enemmän jäljen kuin oletinkaan, mutta onneksi pari käyntiä ammattilaisen juttusilla avasi ahdistusta ja nyt reissaaminen tuntuu taas mieluisalle! 🙂

Itseasiassa ei ollut Ines, oli yksi saksalainen tyttö joka sattui seuraamaan minua Instassa!