Delhi Intia

Matkapäiväkirja: ensimmäinen päivä Delhissä

Pitkään suunniteltu Intian matkamma on vihdoin saanut alkunsa. Lähdimme matkaan eilen illalla Helsinki-Vantaalta Finnairin suoralla lennolla Delhiin ja saavuimme tänne tänään aamulla. Tässä ajassa olemme kokeneet ja nähneet niin paljoa, että voisin kuvitella olleeni Intiassa jo vähintään viikon verran. Delhi on kaupunki joka on täynnä yllätyksiä joka ikisellä silmänräpäyksellä. Se on maailman rumin kaupunki ja samalla myös maailman ihanin ja ihmeellisin. Delhi on nähtävä ja koettava itse, sen kohtaamista ei voi kirjoista harjoitella valmiiksi. Se on kulttuurishokki jo lentokentällä kun apina juoksee vastaan parkkihallissa.

Olimme varanneet Kilroyn kautta Visiot Beyondin Arrival Packagen Delhiin kahdeksi yöksi 75 eurolla. Tämä oli ehdottomasti oikea ratkaisu, sillä Delhi on kaupunki jossa ei kannata porvoolaisten nuorten naisten lähteä keskenään liikenteeseen hotellia etsimään. Nyt meillä oli kyyti ja hotelli valmiina. Liikenne oli ehdottomasti todella suuri järkytys. On aivan täysin käsittämätöntä miten tuolla liikenteessä selviää autot, tuktukit, ihmiset, koirat, apinat, lehmät ja elefantit kaikki yhdessä täysin viidakon lakien alaisina.

Intian suurkaupunkeja usein haukutaan ja ne suositellaan kiertämään mahdollisimman nopeasti. Tämän yhden päivän kokemuksella kuitenkin suosittelen tai voisin lähes pakottaa jokaista kokemaan Delhin kaltainen kaupunki. On kieltämättä ollut shokeeraavaa ajaa kamalien slummien läpi ja nähdä miten ihmiset ihan todella elävät. Kaikki täällä tuntuu jokseenkin epätodelliselta. Voiko tällaista olla missään?

Meidän päivään kuului myös Visit Beyondin puolen päivän turistikierros omalla kuljettajalla ja oppaalla. Kiertelimme auton kanssa ympäri Delhiä ja etenkin Old Delhi oli uskomaton ja mieltä järkyttävä kokemus. Kanoja pienissä häkeissä, ihmisen ruumis kärryssä, iloisia lapsia myymässä nenäliinoja. Mitä tahansa voi odottaa.

Delhillä on uskomaton historia, mutta oppaan selostuksiin oli vaikea keskittyä, sillä ympäröivä elämä vei kaiken kiinnostuksemme ja huomion. En vaan löydä koskaan tarpeeksi sanoja kertomaan tästä päivästä. Puhukoon nämä kuvat sitten puolestaan. Ihmeellisintä oli kuitenkin ehkä lasten suhtautuminen meihin. 40 koululaista juoksi kilpaa meitä kohti kättelemään ja poseeraamaan kamerallemme. On uskomatonta, miten kiinnostuneita lapset turisteista ovat. Sitäkään ei voi ymmärtää ennen kuin sen kaiken elää itse.

Pitkän kaupunkikiertelyn jälkeen otimme pienen välikuoleman hotellilla, joka on ihan hullun hektisen kadun varrella. Jokainen minuutti ulkona liikenteesä tuntuu taistelulta hengissä selviämisestä. Täällä tämä kuitenkin toimii ja paikallisten tahtiin kun ylittää kadun niin no problem. Jäimme hotellin katolle syömään maailman ihaninta Tikka Masalaa, Currya, Naan leipää, Mango mehua,..nam! Ravintolaillallinen kolmelle maksoi alle 10 euroa!

Huomenna aamulla menemme päiväksi Agraan ja katsomaan Taj Mahalia. Tämä retki kannattaa ehottomasti varata vasta paikanpäältä sillä suomalaiset matkanjärkkääjät vetävät isot eurot välistä ja me maksoimme päivän retkestämme omalla kuljettajalla 35 euroa ja tähän kuuluu myös päivän ruokailut. Ajomatkaa Delhistä Agraan on 200 kilometriä, mutta tuossa liikenteessä siihen saattaa kulua aikaa jopa 5 tuntia.

You Might Also Like...

2 Comments

lehmari
    joulukuu 15, 2011 at 8:22 am

Oi oi oi kun kuulostaa ja näyttää jännältä!!!!! Mä odotan jo seuraavia tapahtumia…..ihanaa reissun jatkoa!

Veera Bianca
    joulukuu 18, 2011 at 7:08 am

Hihi, enkohan illalla taas paivita kuulumisiamme taalta puolin muolimaa 🙂